OOR (Dutch)

Review - Willem Jongeneelen

Pop en poëzie, muziek en spoken word – combinaties die al vele malen eerder een wat wringend en ongemakkelijk huwelijk zijn aangegaan. Recitement is wél een alleszins geslaagde poging om schrijvers, zangers en muzikanten uit verleden en heden harmonieus samen te brengen. De zeventien zeer uiteenlopende composities in zeven talen vormen dankzij de Nederlandse bedenker/componist/arrangeur/muzikant Stephan Emmer wel een logisch en redelijk gemakkelijk uit te zitten geheel.

 

Emmer slaagde er niet alleen in voordrachten van literaire teksten (van Samuel Beckett tot Yoko Ono) door onder meer Lou Reed, Richard Burton, Sylvia Kristel, Ken Nordine, Alan Ginsberg, Hugo Campert, Hugo Claus en Sacha de Boer (een van de opvolgers van papa Fred Emmer bij het NOS Journaal) samen te brengen, ze vormen met de muzikale bijdragen van Emmer zelf, Bauer, Tony Visconti, Benjamin Herman en vele anderen zowaar een fraai cultureel verantwoord uur, dat zeker niet al te zwaar op de maag ligt. Dat mag gerust een prestatie genoemd worden van de man die velen sinds de eerste helft van de jaren tachtig uit het oog verloren waren. Emmer maakte toen deel uit van de Minny Pops, richtte het muziektijdschrift Vinyl op en vertrok later naar Engeland om met de later beroemd geworden producer Flood het prima album Vogue Estate op te nemen en zich aan te sluiten bij The Lotus Eaters uit Liverpool. De laatste jaren maakt Emmer furore met het maken van leaders voor onder meer RTL Boulevard, RTL Nieuws en het NOS Journaal. Op Recitement komen zowel zijn kunstzinnige aspiraties als zijn gaven om met pop, jazz, klassiek, lounge, avant-garde, soundtrackmuziek én prachtige stemmen een luisterboek van formaat te vervaardigen perfect samen.

Contact Subscribe Mediamusic

Contactform


Please read our Privacy & Cookie statement